Rozhovor s kandidátem na starostu Jiřím Ptáčkem: Nemám ambici kandidovat nikam jinam, kdybych seděl na více židlích, nemohl bych se funkci věnovat naplno.

/ Aktuálně / Naši lidé / Rozhovor s kandidátem na starostu Jiřím Ptáčkem: Nemám ambici kandidovat nikam jinam, kdybych seděl na více židlích, nemohl bych se funkci věnovat naplno.

Rozhovor s kandidátem na starostu Jiřím Ptáčkem: Nemám ambici kandidovat nikam jinam, kdybych seděl na více židlích, nemohl bych se funkci věnovat naplno.

Jirko, můžeš popsat svoji vizi, se kterou chceš vykonávat roli starosty Prahy 3?

Především je třeba změnit napjatou atmosféru zdejší komunální politiky. Rád bych z radnice udělal otevřený a přívětivý úřad. Pro Prahu 3 by bylo výhodné, kdyby na důležitých a dlouhodobých věcech existovala shoda napříč zastupiteli, a to včetně opozice.

Nemůžeš být konkrétnější?

Jako srozumitelný příklad uvedu třeba nakládání s byty. Praha 3 má ve svém majetku bezmála 300 neobsazených bytů. V době bytové krize je to naše obrovská deviza. Jenže každý má trochu jinou představu, jak s byty naložit. Pokud je necháme ladem, je to ta nejhorší cesta, kterou můžeme zvolit.
Podobných příkladů by se dala vymyslet celá řada. Velké spory jsou například v otázkách územního plánování. Je třeba probudit týmového ducha, povznést se nad žabomyší války a radnici trochu více rozhýbat.

A jaké máš zrovna Ty předpoklady, abys toho týmového ducha probudil?

Nebavme se jen o mně, ale rovnou o celé naší kandidátce. V koalici TOP 09 a Starostové (STAN) s podporou Žižkov (nejen) sobě našli společnou řeč zástupci stávající koalice i opozice. Sjednotili jsme se kolem programových priorit a táhneme za jeden provaz.

Hodně se teď mluví o velkých stavbách, jako je třeba rekonstrukce Husitské. Co si o tom myslíš?

Bylo by dětinské si myslet, že takováto velká akce se obejde zcela bez komplikací. Ale je místě poukázat na několik problémů, které jsou navíc společné většině dopravních staveb v Praze. Především bych rád uvedl, že generální opravy komunikací neprovádí místní radnice, ale realizuje je magistrát prostřednictvím Technické správy komunikací. Magistrát hrubě podceňuje délku staveb a je v tomto ohledu vůči dodavatelům velmi benevolentní. Při výběrových řízeních TSK má rychlost realizace váhu zpravidla pouze 20 %.

Lze to vyjádřit konkrétními penězi? 

Jistě. Magistrát zaplatí za rekonstrukci Husitské zhruba 67 mil. Kč. Pokud by se našla firma, která celou akci zkrátí o dva měsíce a řekla by si o 3,5 mil. Kč více, nemá šanci v takto nastaveném výběrovém řízení uspět. Přitom rekonstrukce komplikuje život nejen obyvatelům Prahy 3, ale způsobuje i veliké finanční škody zdejším živnostníkům a vícenáklady se zabezpečením objízdných tras. Takovéto investice je třeba plánovat tak, aby negativní dopad na obyvatele byl co nejmenší.

Po Praze 3 je spousta předvolebních plakátů s heslem „Chodníky bez pastí". Co to prosím Tě znamená?

Tak samozřejmě je to trochu hádanka a je dobře, že nad tím lidé přemýšlí. Ostatně při kontaktní kampani na ulici je to jeden z nejčastějších dotazů.
V první řadě bych rád prosadil, aby se Praha 3 u menších oprav chodníků nespoléhala na magistrát, ale řešila si je ve vlastní režii. Dokud se tohle nezmění, budeme mít chodníky pořád samou díru. Tohle je přitom řešení, které úspěšně funguje i jinde, a není důvod, proč by nemělo fungovat i u nás.
Druhou pastí jsou psí exkrementy. TOPka na radnici nastartovala populární službu Čistá Trojka, která se na Praze 3 neobyčejně chytla, a obecně se úklid zlepšil. Ale stále o ty bobky zakopáváme více, než bychom chtěli. Kromě dalšího posílení úklidu bude třeba otevřít debatu nad prioritami městské policie. V roce 2017 bylo za přestupky spáchané znečištěním veřejného prostranství psími exkrementy uloženo pouze 47 pokut v souhrnné výši 12 500 Kč.
No a třetí past je bohužel nalíčena na lidi se sníženou pohyblivostí, vozíčkáře a rodiče s kočárky. V Praze 3 máme například tři stanice metra, ale ani do jedné z nich nevede výtah. Vozíčkářům je tak metro v Praze 3 zapovězeno. Tenhle deficit přitom máme nejen ve stanicích metra, ale i na mnoha dalších místech v ulicích Prahy 3.

Kdybys měl jmenovat další priority, co to bude?

Nesmíme dovolit, aby se zastavily přípravy metra D na Žižkov. Povrchová doprava nestíhá a zkvalitňování nesmí spočívat jen v nakupování nových tramvají a autobusů. Pro Prahu 3 je prioritní i dobudování městského okruhu. Trojka nemůže nadále sloužit celé Praze jako tranzitní tepna do centra.

V těchto volbách se bude volit nejen do zastupitelstva Prahy 3, ale i do senátu. Kandiduješ kromě místního zastupitelstva ještě někam jinam?

Hlavní motivací mého vstupu do politiky je Praha 3. Nemám ambici kandidovat nikam jinam než do zdejší samosprávy. Protože kdybych seděl na více židlích, nemohl bych se funkci věnovat naplno.

A můžeš na závěr říci něco o sobě a svém vztahu k Praze 3?

Pokud budu počítat i naše tři děti, žijí tu Ptáčkovi už v páté generaci. Já sám jsem se za život sice třikrát stěhoval, ale pokaždé v rámci stejné ulice. Takže mi můžete věřit, že mám k Praze 3 opravdový vztah. Od svých 19 let vedu softwarovou firmu NETservis s.r.o., která se zabývá vývojem internetových projektů. Řada lidí mě zná i jako jednoho ze zakladatelů místního zpravodaje Kauza 3 nebo si mě pamatuje jako jednoho z vedoucích skautského oddílu Lumturo.


Publikováno: 19. 9. 2018 Sekce: Naši lidé, Aktuálně

19. 4. 2024

Jan Materna: Oprava garáží ve Vinohradské ulici: Nový život pro nevyužívané prostory

Městská část brzy dokončí jednu z důležitých investičních akcí v oblasti parkování. Garáže ve Vinohradské ulici (ve…

9. 4. 2024

Karel Vejvoda: Auta i zeleň v harmonii

Jako předseda dopravní komise a výboru pro územní rozvoj se snažím využít průniku těchto dvou gescí a přicházím…