Jiří Ptáček: Uzavírka Husitské mohla být kratší, kdyby to Praha po zhotoviteli vůbec chtěla

/ Aktuálně / Názory / Jiří Ptáček: Uzavírka Husitské mohla být kratší, kdyby to Praha po zhotoviteli vůbec chtěla

Jiří Ptáček: Uzavírka Husitské mohla být kratší, kdyby to Praha po zhotoviteli vůbec chtěla

Husitská rekonstrukci potřebuje a zácpy jsou nutné zlo. Jenže to má háček. Taky vám připadá, že se u nás všechny rekonstrukce odehrávají zbytečně pomalu? Že je na stavbách dělníků málo a dvousměnný provoz je jen snem? Praha na dodavatele s termínem příliš netlačí. Hlavním rozhodujícím kritériem je totiž cena.

Rekonstrukce Husitské je magistrátní projekt a zadavatelem je Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. Samotné výběrové řízení na dodavatele stavby bylo vyhlášeno v červenci 2017. Vítěznou nabídku podala společnost COLAS CZ. a.s., která si za rekonstrukci řekla 66 985 238,17 Kč vč. DPH. Ostatní čtyři uchazeči podali nabídky podobné, přičemž ani nejdražší nabídka nepřesáhla vítěznou sumu o více než 4%.

Jak je u obdobných zakázek obvyklé, byla právě cena stěžejním hodnotícím kritériem. Tvořila 80% celkového hodnocení a naopak pouze z 20% rozhodovala rychlost realizace. Takže podle smlouvy, kterou v říjnu 2017 podepsalo TSK s dodavatelem, je na realizaci díla 270 dní.

Praha si při vyhlášení výběrového řízení totiž nestanovila žádnou maximální délku stavby a výrazně upřednostnila cenu nad komfortem obyvatel (viz. https://bit.ly/2KZC1gW). Pokud by se hypoteticky našla společnost, která by celou stavbu urychlila o celé dva měsíce a současně by požadovala cenu o cca 3,5 mil. Kč bez DPH vyšší, neměla by šanci se v takto nastaveném výběrovém řízení prosadit. Takže čas potřebný k realizaci projektu určují dodavatelé a nemusí se v tomto ohledu příliš snažit. Stejný princip je uplatňován u naprosté většiny rekonstrukcí, které v Praze probíhají a to i v případech, kdy uzavírka způsobuje fatální dopravní komplikace.


Zadávací dokumentace ke stavbě

Přitom zbytečné protahování staveb není jen otázkou komfortu obyvatel. Samotné město má každý měsíc stavby vícenáklady za mimořádná dopravní opatření. Stavba má samozřejmě i neblahé finanční dopady na podnikatele a živnostníky. Bavil jsem se s několika prodavači, kteří zde mají svou provozovnu a všichni hovořili o výrazném propadu tržeb.


Zachyceno na FB oblíbeného řezníka – pana Heráka

V neposlední řadě se vlivem zácp na objízdných trasách propálí mnohem více pohonných hmot a do ovzduší je vypuštěno více exhalací.

Stávající praxe je nepochopitelná a měla by se změnit. Zanedlouho nás čeká rekonstrukce Koněvovy a Vinohradské ulice. Problém samozřejmě přesahuje hranice Prahy 3, protože stejná situace může nastat i při rekonstrukcích mostů přes Vltavu a dalších významných dopravních staveb.

Čas má svoji hodnotu.


Jiří Ptáček, kandidát na starostu Prahy 3 za TOP 09 a STAN


Publikováno: 17. 5. 2018 Sekce: Názory, Aktuálně

2. 12. 2024

Michal Vronský: Problémový klub Orion z Řehořovy na chvíli zavřel. Vyhráno zatím nemáme, přesto díky všem za dosavadní snahu

Klub Orion řeší radnice několik let. Podnik se specifickou klientelou celé roky měnil charakter Řehořovy ulice. Na rovinu říkám,…

12. 11. 2024

Jiří Ptáček: Skatepark bude na jaře!

Jsou to asi dva roky, kdy jsem v rámci volební kampaně rozdával naše noviny na Jiřáku. Odchytil si mě tam jeden pán, který mi…