Martin Dlouhý: Cena jízdného je dlouhodobě neudržitelná

/ Aktuálně / Názory / Martin Dlouhý: Cena jízdného je dlouhodobě neudržitelná

Martin Dlouhý: Cena jízdného je dlouhodobě neudržitelná

Oznámení o možném zvyšování cen jízdného v Praze vyvolalo mnoho reakcí. Nejdřív trochu čísel. Pražská integrovaná doprava stojí ročně zhruba 20 miliard Kč, z toho však jen něco přes 4 miliardy jsou tržby z jízdného. Cestující tedy v současnosti hradí jen 20 % z ceny, která navíc rok od roku stoupá. V Praze máme hustou dopravní síť, kterou nám závidí obyvatelé mnoha (nejen evropských) měst, ale ta se stává pro město nezaplatitelná. Pokud chceme i nadále mít krátké intervaly, čisté tramvaje, klimatizované autobusy a wifi, je třeba se vážně zamyslet na zvýšením cen jízdného.

 


Roční jízdenka v Praze je levnější než Ostravě. Divné, že? Koronavirus jen odhalil to, co víme již několik let, že bez zvýšení cen se bude snižovat kvalita zdejší dopravy. Ani to ale nebude stačit. Proč a čím rostou výdaje? Praha toho po dopravním podniku hodně chce - počty linek, jejich četnost i kvalita roste. Pokud si řekneme, že budeme šetřit co to bude reálně znamenat? Můžeme si vybrat: opustit od výstaveb nových tras linek tramvají a metra, od obměny vozového parku, neklimatizovat tramvaje, neobnovovat vagony metra, nenahrazovat dieselové vozy autobusů ekologičtějšími.

 

 

Dalším důvodem růstu nákladů je valorizace všeho, zejména mezd zaměstnanců i o desítky procent. Reálná úspora znamená překopat systém dopravy, tedy snížit počet spojů v mhd a zaměstnanců. Aby byl DPP ekonomicky soběstačný musel by roční kupón stát zhruba 15 000 KČ, což je samozřejmě nerealizovatelné. Zachování současného systému bez navýšení cen znamná jediné - vyšší podíl městských peněz. V realitě města to znamená méně peněz na vše ostatní. Méně peněz na projekty v městských částech, méně peněz na školství, opravy a výstavby silnic a chodníků, méně peněz na správu kulturních památek, méně peněz na mládež a sport atd. 

 


Praha dává nyní na dotace do DPP třetinu ročního rozpočtu. Do TOP 09 jsem vstupoval proto, že je to strana která nehledí na to, co je zrovna populární. Budeme vždy říkal lidem pravdu, i když je to někdy nepříjemné.

Ještě v roce 2015 jsme platili za roční jízdenku 4750 Kč, dnes jen 3650 Kč.  Na to ovšem už nejsou peníze. Také dotujeme turisty, kteří si kupují jízdenku za 24 Kč. Polovina lidí (děti, studenti, důchodci) platí ještě méně, nebo nic. Ano, je to forma sociální podpory, ale na tu musí nejprve někdo vydělat. V nynější krizi najednou peníze chybí a politici hledají na koho to "hodit". Zvýšení cen a zrušení některých slev je tak ekonomickou nutností pro zachování současné dopravní obslužnosti. Jen populisté mohou tvrdit, že tomu tak není a mazat lidem med kolem úst. Můžeme se pak oprávněně ptát: nejsou zase nějaké volby?


30. 7. 2020 Regionální výbor TOP 09 Praha 3 schválil následující usnesení (103-2-200730/02): TOP 09 Praha 3 si uvědomuje závažnost situace kolem dalšího
financování veřejné dopravy v Praze, kdy příjmy z prodeje jízdného pokrývají pouze 20 % celkových výdajů. Apelujeme na nezbytnost racionalizace výdajů. Současně s ohledem na přesvědčení, že síť a kvalitu veřejné dopravy je třeba i nadále rozvíjet, vnímáme korekci ceny (zdražení) jako opodstatněné.


Publikováno: 7. 8. 2020 Sekce: Aktuálně, Názory

19. 4. 2024

Jan Materna: Oprava garáží ve Vinohradské ulici: Nový život pro nevyužívané prostory

Městská část brzy dokončí jednu z důležitých investičních akcí v oblasti parkování. Garáže ve Vinohradské ulici (ve…

9. 4. 2024

Karel Vejvoda: Auta i zeleň v harmonii

Jako předseda dopravní komise a výboru pro územní rozvoj se snažím využít průniku těchto dvou gescí a přicházím…