Nová výstavba na NNŽ jasně, stručně a transparentně
/ Aktuálně / Nová výstavba na NNŽ jasně, stručně a transparentně
Nákladové nádraží oslavilo své letošní 80. výročí poněkud smutně – dvě hodiny před loňským Silvestrem odjela z perónu NNŽ poslední vlaková souprava. Jedna etapa se tak uzavřela a spousta z vás se ptá, co bude dál. Postaví se na stejném místě obří obchodní centrum? Povede přes areál metro D? Bude se komplex využívat pro kulturu nebo se po vzoru berlínského letiště Tempelhof promění v obří industriální park? Ačkoliv je budoucnost NNŽ opravdu poměrně zašmodrchaný problém se spoustou různých organizací, developerů a žalob, pokusím se všechno zjednodušit na minimum a v kostce vysvětlit, co se vlastně bude dít.
Tady není developerovo (ale kdysi bylo)
NNŽ bylo postaveno v blahých dobách, kdy byl Žižkov periferní čtvrtí. Dnešní gigantický areál o rozloze 350 000 m2 ukrojil jen kus pole, které oddělovalo Prahu od okolních vesnic. Ceny pozemků se od té doby přirozeně posunuly a České dráhy, tedy majitel pozemků, se areál po revoluci rozhodl zpeněžit. ČD rozdělily areál na 3 části – Severní, Jižní a budovu NNŽ a nabídly je různým subjektům ke koupi. Na jižní části měl stavět Sekyra Group, proces se ovšem zastavil, severní část koupila společnost Discovery Group. Plán Discovery Group byl od začátku budovatelsky grandiózní, na pozemcích měl vyrůst obří komplex s dvanáctipatrovým obchodním centrem, několika administrativními budovami a další výstavbou. Ačkoliv by celý komplex Prahu 3 zatížil masivním navýšením autodopravy, která by podle odhadů mohla paralizovat mimo jiné klíčovou dopravní tepnu Prahy 3 - ulici Želivského a přilehlé okolí, Discovery dostalo svůj plán posvěcený od magistrátních úředníků (formou schváleného územního rozhodnutí) a stavbě nic nebránilo. Praha 3 se rozhodla podat správní žalobu na územní rozhodnutí, spor se ovšem bez výsledku táhne dodnes.
Změna majitele a budoucnost
Plány s výstavbou se zastavily a okolo severní části bylo chvíli mrtvo, tedy až do letošního června. Discovery náhle prodala pozemky jinému developerovi – Central Group. Okamžitě po převodu pozemků začala Praha 3 pod vedením TOP 09 vyjednávat s developerem o jeho dalších plánech s jasným cílem – upravit celý návrh tak, aby byl šetrný k okolí, přinesl výhody nejen developerovi ale především současným občanům a aby se zanedbaný a neutěšený areál konečně zrevitalizoval. Praze se podařilo se současným investorem Central Group dohodnout klíčové ústupky a kroky, které přinesou občanům Prahy 3 nový park, školku, výrazně nezvýší dopravní zatížení a na pozemku nebude stanoviště autobusů (jak se mnozí z vás obávali). Ano, v severní části NNŽ zřejmě vyrostou vyšší domy než by se mnohým z nás líbilo. Mnozí z vás by také nechtěli žádnou zástavbu a na pozemku by rádi viděli park (to by byla také moje volba), bohužel však Praha 3 pozemky nevlastní a kvůli již dříve schválenému územnímu rozhodnutí nemá nástroje jak výstavbu dál regulovat. Dohodnuté body, tedy že nejvyšší domy budou mít místo 20 pater 12, na ulici Želivského budou budovy respektovat výšku okolní zástavy i rozdělení do bloků, nepostaví se zde další obchodní centrum a developer se závaže postavit podzemní garáže, kde budou moci místní obyvatelé parkovat, lze považovat za víc než slušný úspěch.
Tomáš Hrubý, TOP 09 Praha 3